mandag 25. april 2011

Påsking og smilehullbesettelse.

Fikk du påskeegg?

Jeg tror på Påskeharen.Hvorfor skulle jeg ikke? Jeg får alltid fine ting i påskeegget. Alt ifra cabrioleter til mer avanserte ting som ikke kan leveres tilbake. Cabrioleter er på en måte et forbigått stadie. Jeg har avmaterialisert meg selv. Og det er helt ok. Savner kun cabrioleten når jeg kjører i møkkbespredete områder. For da fikk jeg kjenne på følelsen at møkk lukter møkk uansett hva slags bil man kjører.

Langøydager i sommerpåskeferieglød er bare godt.Når det har gruffet seg litt til og man har litt navigeringsproblemer og kart og kompass og GPS ikke er å oppdrive på den breddegraden man ikke aner at man er på så er det GODT- Å ha tid til å kollapse når man trenger det. Jeg hadde de første dagene en tendens til å sovne hvor jeg enn måtte sette meg eller legge meg ned. Jeg sov til en forandring lenge om morgenen og da jeg veltet med halve kroppen av gangen ut av underkøya var det fordi nesa  sniffet seg fram som en kravlende larve mot egg og bacon og omeletter og andre små frokostmirakler.

Sjøen var våt og himmelen vid og det flakset og sprellet og kvitret og pludret rundt meg. Jeg fikk grått når Svigersøstra sang og ledd når Lillebror diktet om Gerda og Ohoj og Oboy.Jeg datt nesten på bålet i min iver over å være så nesten i fullstendig harmoni ved sjøen og brygga og kjære og bål og gitar og små helter som jeg kunne klemme. Jeg fikk drukket gode viner og HEI-hva skjedde med sjokoladen?? Om det er Frenzy-en eller Spirulina-en, men søtbehovet mitt er endret. Men det betyr ikke at ikke gode saker fant veien til munn og mage, Mamma-bless you. Du er en matkunstner og vi sluker dine kunstverk. Gutten over Alle Gutter sørget likevel for forrett til elleve sultne øyfolk med sin blanke fine fangst. Stolte smil med dype smilehull er godt for øyet. Smilehull er uansett godt for øyet. Lillesøstra med smilehullene fra himmelen ler av min besettelse. Men se da. Smilehull har samme effekt på meg som haugesundsdialekt og  andre triks. Jeg blir myk som smeltet smør. Hull i kinna og jeg er lost. Når jeg tenker meg om har mange av mine aller beste venner smilehull. Nå lurer jeg virkelig på om disse vennskapene er basert på min besettelse. Nei, dette må jeg tenke på. Det viktigste er jo at besettelsen utviklet seg til kjærlighet. Da gjør det jo ingenting.

iPone, DiePhone- hytte uten strøm og min konstante kontaktflow med verdenen utenfor gjør at jeg nå skylder nabohytta mange strømfylte iPhonebatterier. Hytte uten strøm er fint når det ikke er gufsekaldt. Å stå med rompa i været og vaske håret nedi ei bøtte er fint, spesielt når sola skinner og man kan vindtørke håret mens man drikke kokekaffe og se på sjø og sånne ting som lar tanker lande.

Da jeg var mett og uthvilt og følte for å kjenne fastlandet under føttene igjen, fylte jeg bilen med meg selv, klemte og kysset de som ville og bilet hjem til Stavanger. Her ble jeg tatt med storm og er ikke lenger uthvilt. Men utsmilt.Fine Caroline og herlige nye vennen Kristine og jeg begynte kvelden med fantastiskheter. Så fortsatte det bare sånn. Og det blir fort sent når man skal føle påskeglede med hele seg og ikke gå glipp av en eneste mulighet til å feire påskens budskap og vennskap og selskap.

Pangstartvennen min har fylt år!! Anne- du har både haugesundsdialekt og smilehull og jeg er glad i deg med hvert fiber i kroppen! Gratulerer med dagen!! ( Øvde meg på talen til deg i bilen på vei til Sørlandet. Jeg ble helt rørt av meg selv og blende av tårer holdt jeg på å kræsje i Vikesåskiltet. Gleder meg til feiringen!!)
Doing Esfahan, Iran.
Håper dere alle har påsket dere og egget dere ferdig for denne gang og at det bare var godt.

S)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Siljevennen! Forstår du og har hatt en fin påske i finværet. Nå har eg ikkje smilehull.. Men haugesundsdialekt ihvertfall, håper du komme her te meg neste tirsdag! Det blir kos:) God klem te deg vennen. Klem:)

Silje sa...

Klem tilbake og ja, det kan jeg jo ikke gå glipp av!:) Ha en nydelig dag!